Tijd voor een groenere architectuur

Voor meer artikelen zoals hieronder kunt u ons bezoeken op Plymouth architecten

De Gestalt-scholen een aantal principes van het gebruik dat de kunstenaars en architecten, maar het belangrijkste is dat van de balans – dat wil zeggen, de steeds verschuivende evenwicht dat balanceert alle tegenstellingen binnen de voortdurend veranderende matrix van de werkelijkheid. Interessant is de principes van vorm gevonden in de natuurlijke wereld zijn niet ongelijk aan de Gestalt principes die ook actief zijn in de zelfbewuste mens bouwtradities ik aan het begin van dit artikel. Volkstaal bouwtradities zijn langzaam geëvolueerd gedurende een lange periode van tijd en dus beschikken over een aantal van de coherente organische volgorde ook gevonden in de natuur. Net als in de architectuur van dieren, volkstaal architectuur bezit een inherente schoonheid: de schoonheid van de integriteit en de eenheid. Dergelijke schoonheid blijkt uit de totaal evenwichtige integratie van een systeem, de functie en gebruik in de bredere rijken van de natuur.

Dus hebben we gestuit op de reden waarom zo veel moderne mens gemaakte omgevingen niet te komen om de kwaliteit van sommige oudere dorpen en steden? Aan de basis van het probleem lijkt te liggen in de geestelijke houding die we aannemen met de natuur. Veel mensen zouden nu accepteren dat we als mensen volledig co-terminal met de natuur. Echter, door te beweren eigendom, zoals wij doen, van dat deel van de natuur, dat noemen we ‘zelf’, we niet alleen scheiden ons van de natuur, maar ook scheiden ons van onze eigen omgeving. Yogi’s zeggen ons dat de transcendentale wereld van de geest – de wereld van eenheid en zuiver bewustzijn – de relatieve wereld ondersteunt bij elk punt. Ze vertellen ons dat de transcendentale rijk is een wereld zonder kwaliteiten nog aanleiding geeft tot en ondersteunt alle kwaliteiten. Ze vertellen ons dat het is te vinden in de ‘kloof’ tussen de verschillende staten van bewustzijn: waken, dromen en slapen, in de stiltes in de muziek, tussen de lettergrepen in gesproken taal en zelfs tussen onze gedachten. De grote 19e-eeuwse Indiase heilige man Ramakrishna Paramahansa werd eens gevraagd: ‘Waar vind ik God?’ Zijn antwoord was: “Kijk eens tussen twee gedachten.” Deze kloof tussen de perfect gebalanceerde tegenstellingen is waar het leven en de geest gaan de relatieve wereld. Het is ook de vitale midden tussen een subject en een object dat de ‘betekenen’ definieert en geeft de betekenis.

Concluderend kunnen we zeggen dat het om dat leven geeft aan een werk en het is orde dat geeft een werk zijn spirituele dimensie. Het is de perfecte ordelijkheid van een groot werk dat de twee werelden van materialiteit en geest samenkomen. Orde is de agent dat dient als de leiding tussen deze twee werelden. Durven we zeggen dat ‘orde’ is naast ‘godsvrucht’

Plymouth architecten

         

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


6 × zeven =

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>